Om mig og mine interesser  
Always have a Dream
Forget about the days when it’s been cloudy,
but don’t forget your hours in the sun.

Forget about the plans
that didn’t seem to work out right,
but don’t forget to always have a dream.


Richard Adams, Kaninbjerget

Hele verden vil være din fjende, du Prins med tusinde fjender,
og når de fanger dig vil de dræbe dig....!!!
Men først må de fange dig!

Piet Hein
Husker man, hvad man har glemt, retter man det ofte nemt
Har man glemt, hvad man har glemt, - er det fandens ubekvemt..!!

   
Er medlem af Er medlem på Facebook
Fjellforum Link..!!
OutSite - forum: Link..!!
Opdag Verden - forum Link..!!
Dansk Fjeldvandrer Klub (DFK): Link...!!
Vandreforeningen Natur & Fjeld (N&F): Link..!!
Den Norske Turistforening (DNT): Link..!!
For os der bruger Trangia,JetBoil,MSR,BioLite,PowerPo Link..!!
Nordisk friluftsliv Link..!!
For os der laver egen turmad. Link..!!
Friluftsliv Link..!!
For os der bruger shelter Link..!!
Fjeldvandring Link..!!
   
Fjeldvandring Det væsentlige er ikke at komme frem, men at være undervejs.
   
Efter mange år hvor vandreture har været gemt væk i "mølposen", er det dejligt igen at kunne opleve naturens mangfoldighed, sammen med en lang stribe af ligesindede, der også brænder for at komme ud i naturen. Der har været mange hyggelige endagsture kun med en dagtur-rygsæk, og hytte ture i weekend både i Danmark og Sverige, weekends-ture med telt og proviant i Danmark og Sverige, og en enkelt telttur i de Norske fjelde.
 
Et udpluk af de biografier og historier der facinerer mig..!! Min oplevelse.....!!
   
Madam Curie af Eve Curie En ener der brændte sit lys i begge ender, for at formidle den viden vi bruger i dag
Treblinka Oprøret i koncentrationslejren af Jean - Franqois Steiner Fantastisk skildring af KZ-lejre, nok det bedste objektive værk der er skrevet
Brobyggerne (1-2-3-4) af Jan Guilou Første bind giver et fantastisk billede af bygningen af Bergensbanen
De ensomme ulve om Flammen og Citronen af Gunnar Dyrberg De betalte den ultimative pris i deres forsøg på at ændre verden gang i DK
Winston S Churchill Erindringer En skribent der formår at skildre sine fodaftryk på verdenspolitikken
Stalin, Nazisterne og Vesten af Laurence Rees Politik er ikke for begyndere, et rystende indblik i hvorfor den "Kolde krig" opstod
Hitler af Ian Kershaw Fra start til slut, og hvorfor det kunne lade sig gøre at tryllebinde generationer
Djengis Khan (1-2-3-4) af Gonn Iggulden Fantastisk slægtskildring af en familie der dominerede det meste af verden
Nordisk Fjer skandalen af Charlotte Dyrberg Detaljeret skildring af forløbet op til kollapset, og den pinlige retssag der fulgte
Giganternes fald og Verdens vinter af Ken Follett Familiekrøniken der skildrer verden i det 1900. århundrede
Beredskab ved daggry af Geoffrey Wellum Er filmatiseret om de udfordringer unge RAF flyvere blev udsat for i 1940'erne
Mit Liv af Charles Chaplin Selvbiografien der giver et godt billede af denne verdenskunster
Jordens søjler og Uendelige verden af Ken Follett Den mørke middelalder, når den er fascinerende i al sin gru
Enigma af Stephen Harrper Kodemaskinen der næsten ikke kunne brydes, da det lykkedes ændrede det verden
Anders Lassens krig af Thomas Harder Den højst dekorerede dansker i de allieredes tjenste under 2. verdenskrig
Op i det blå af Jon Krakauer Mount Everest kræver endnu engang ofre, blandt dem der søger mod verdens tag
   
Enhver bør have mindst en hobby, - det minimerer stress tror jeg..!!  
Og jeg har endnu en hel del projekter der ligger og venter på "at jeg kommer i gang" F.eks. Ubåd, Balsa-fly, Spitfire MK IX,
Ikke at forglemme de huslige opgaver med hus og have...!!! - og tidligere ture på MC og besøg på flyvepladsen
   
Modelbygning og om- og udbygning af U-både fra 40'erne  
D tysk U-båd fra 1940'erne er 92 cm. lang
Revell model er i scale 1:72

Denne model er bygget om til fjernstyring:
Udstyret med 2 servoer, 2 el-motorer, rorstyring, batterier og modtager til fjernstyring

Den kan ikke dykke, men kan sejle på overfladen..!!

En tilsvarende amerikansk model er under bygning....!!!
US Navy Gato class, er 132 cm. lang
Revell model er i scale1:72
Bliver udstyret med 2 servoer, 2 el-motorer, rorstyring, batterier og modtager til fjernstyring

Den fra US har en størrelse der næsten er 50% større end den tyske, utrolig forskel i størrelse, men stor er bedre og mere plads til komfort.
De opererede kun i Atlanterhavet.

1:72 US Navy Gato class, er 132 cm. lang 1:72 U-Boot Type VII C / 41 / U99, er 92 cm lang
   
Modelflyvning er både muligt indendørs og ude i naturen  
Modelflyvning er en spændende hobby, uanset om modeller er stor eller lille, for de fleste stiger ambitionen efterhånden som erfaringen sniger sig ind mod større og hurtigere fly, - dertil er jeg ikke nået endnu..!!.

Det kan anbefales at blive meldt ind i Modelflyvning Danmark og en lokal modelflyveklub, både for at få råd og vejledning med indkøb og flyvning, men også for at være sikker på at være dækket af en ansvarsforsikring, - det er de færreste forsikringsselskaber der dækker skader på bygning, køretøj, andre piloters fly og personer.

Den maximale flyvehøjde er 100 meter uanset størrelsen på et modelfly..!!

Modelfly i alle størrelser kan købes af alle, - når du er medlem af en modelflyveklub skal du være medlem af Modelflyvning Danmark, og er derved forsikret, og ønsker du at flyve med store fly skal du have et certifikat .

Modelflyvning Danmark har et forum, med mange muligheder for hjælp og inspiration
   
Vapor er et af de letteste (18gr.) modelfly med servoer, motor og modtager. Kan flyve i ca. 15-20 min pr. batt. Vapor flyver fantastisk, men er kun egnet til flyvning indendørs, den er en rigtig god begynderflyver, selv om den også kan udføre mere krævende loop osv. Champ vejer kun 38 gr. og flyver så stærkt at kun en gymnastiksal eller sportshal, kan udfolde dens potientiale. Kan godt flyve udendørs i stille vejr.
   
Den smukkeste flyver er uden tvivl denne model af Spitfire MK IX
Den har et vingefang på 181 cm.
Spitfire MK IX er endu ikke klar til Take Off, men jeg arbejder på projektet..!!
Den har optrækkelig understel
TwinStar II er en robust begyndermodel, der kan modificeres med kraftigere motorer,
flyver godt selv i stærk vind, jeg har monteret hjul og malet den i de blå farver.
Den lille er en Mini Mag der flyver fantastisk, med den nye kraftige el-motor.
Mini Mag med bemaling er også en "skum-flyver" som TwinStar !! og Stenson..
Stenson Reliant SR-10, er en spændende flyver, med flaps og kraftig motor.
Er leveret i disse farver.
Et vinterprojekt i den modelflyverklub hvor jeg er medlem.
Klubben har egen flyveplads med klubhus i Soderup ved Høje Tåstrup.

Modellen er et byggeprojekt, hvor vi fik udleveret udskårne dele (i balsa) og tegninger.
Det er mit første bygge-projekt, og det lykkedes.

Den flyver meget stærkt, især for en begynder der er uden de store erfaringer.

Virago XV 535, en lille cruiser der er dejlig at nyde naturen på, solgte den i 2015
Nypudset og klar til en ny sæson En tur til Kullen en sommerdag, via Helsingør
Roskilde Havn sammen med gutterne fra klubben der er nedlagt..!!! Nørrebro - Åbning af Bakken, en oplevelse med et mylder af MC'er
   
Faldskærmsudspring i gamle dage, - mit første spring..!!  
Faldskærmsudspring i "gamle dage" var både spændende og meget besværligt.

For begyndere fandtes der kun forsvarets T-10 skærme, de kunne kun styres meget begrænset, og var en evighed om at dreje 360 grader, det krævede en helt speciel teknik med baglænds landingen, og med nødprocedure når det blæste voldsomt.

Dengang skulle nybegyndere gennemgå et teoretisk og praktisk forløb, over flere uger.

Til nytår skulle alle nybegyndere og både erfarne og instruktører gennemgå en fysist tilstandsprøve der bestod af fysiske test, - ellers kunne logbogen ikke godkendes.

Forsvarets T-10 skærm var 85 m2 faldskærmsstof, og et helvede at pakke i blæsevejr, men det var sjovt at se verden fra 300 - 1000 m højde, og svæve med vinden.

Stoppede på grund af instruktørernes manglende interesse for begyndere, for de skulle altid bistå ved spring, ellers var det ikke muligt at komme op og springe, - og så blæste det næsten altid mere end det tilladte for begyndere, og man kunne blive slettet på listen (tavlen) hvis instruktøren ville have et lift uden begyndere..!!
  Indskrivning med kridt på tavlen til højre, - det hændte ofte at listen blev slettet..!!
Cessna var den eneste type der blev sprunget fra. Ind og udstigning afprøves inden TakeOff..!!
Klar til landing, med samlede ben, og med hænderne på bremsen..!! OG... så skal det hele pakkes sammen igen - til næste spring..!!
 
  Det er rart at få hjælp til at holde styr på 85 m2 nylon i blæsevejr..!!
Hvis du vil skrive til mig..!!  
Skriver du til mig, skal du i "emne"- feltet starte med ÆØÅ: Ellers ryger din mail ud via spamfiltret, - der er så meget spam, når adressen ligger på Internettet.
min adresse er hvorfordet.dk@gmail.com